Antologia Prism

O pomyśle

Każdy z nas jest inny. Czasem inność jest darem – wybitne umiejętności są doceniane, a nas zachęca się do ich rozwijania. Czasem inność jest wyzwaniem – wyjście poza szereg wiąże się z niezrozumieniem, wyobcowaniem i samotnością.

Każdy z nas jest inny i ma związaną z tym opowieść. Jeśli dla Was, tak jak i dla nas, to larp jest tym właśnie medium, które pozwala Wam dzielić się opowieściami, zapraszamy abyście poświęcili chwilę swojego czasu by zerknąć do antologii Prism.

Prism to zbiór gier poruszających tematykę mniejszości seksualnych. Tworząc go nie przyjęliśmy żadnej linii ideologicznej. Zależało nam, żeby scenariusze były owocem indywidualnych przeżyć i przemyśleń autorów, a graczom dawały możliwość spojrzenia przez chwilę na świat ich oczami. Czasem pokazują więc perspektywę mniejszości, a czasem konkretną sytuację lub mechanizm, zwracają uwagę na konkretny problem.

Tworząc z Wami Prism chcieliśmy…

… Zmobilizować obecnych twórców i osoby, które jeszcze nie tworzyły gier, do zabrania głosu w dyskusji.

… Dać graczom możliwość zagrania w gry, które mogą poszerzyć ich światopogląd i pomogą zrozumieć inną osobę.

… Zwiększyć świadomość fandomu i środowiska geekowskiego na temat problemów i wyzwań, przed którymi stają osoby nieheteronormatywne.

Dziś, trzymając w ręku pierwsze egzemplarze Prism i wspominając wydarzenia promujące antologie z radością możemy powiedzieć: udało się! Dzięki Wam!

Co znajdę w Prism?

Trzymasz w ręku książkę, z którą nie wiesz, co zrobić? Słowo „larp” brzmi w twoich uszach jak zagraniczne danie? Nie ma powodów do obaw! Innymi słowy: w tej publikacji znajdziesz instrukcje do gier. Każda gra ma przecież swoje zasady, prawda? Skąd wiemy, jak grać w chowanego? Ktoś nam kiedyś powiedział. Nie było to skomplikowane: „Ja liczę do stu z zamkniętymi oczami, a jak je otworzę, spróbuję cię znaleźć. Nie możesz dać mi się odszukać”. Proste, prawda? Z drugiej strony, zasady pokera wymagają dłuższego tłumaczenia i konieczności zapamiętania kilkunastu układów kart. Gry w tej książce są nieco tylko bardziej skomplikowane od chowanego, a o wiele łatwiejsze od pokera.

Bo te gry to zabawa w udawanie.
Pamiętasz zabawę w żołnierzy? W wojnę? W dom? Każdy deklarował „kim będzie”, określiliście, sztywno lub płynnie, gdzie gracie i co to za miejsce („piaskownica będzie kuchnią, a tam jest garaż”), może zadeklarowaliście coś w trakcie („to nie jest patyk, to karabin! Strzelam do ciebie!”). W ten sposób bawią się dzieci, prawda? Ale przecież aktorzy też tylko „udają”, tak? Po raz kolejny: nasze gry są gdzieś pomiędzy tymi biegunami. W zależności od konkretnej instrukcji, zasad będzie mało albo trochę więcej. Nazywamy je scenariuszami, ale nikt w nich nie powie ci, co masz robić. Bo w tych grach wyobrażasz sobie, że jesteś kimś innym, w jakiejś sytuacji, a potem zachowujesz się, mówisz i robisz to, co by zrobiła ta osoba. A żeby było ciekawiej, czasem te działania są obwarowane różnymi zasadami. Albo świat gry jest trochę inny od tego naszego. Po co? Każda z tych gier ma jakiś cel. Czasem ma rozśmieszyć, czasem zasmucić, innym razem zmusić do refleksji.

Zbierz znajomych, przeczytajcie na głos instrukcję i spróbujcie zrobić to, o co prosi was autor lub autorka. Nie bójcie się dać z siebie dużo. Albo mało. Tych gier nie da się zepsuć, bo przecież postaci, w którą się wcielisz też może czasem zabraknąć języka w gębie, prawda? Z drugiej strony pamiętaj, że wcielając się w postać, możesz spróbować myśleć lub zachowywać się w sposób, który jest dla ciebie obcy (dziewczynka grająca mamę nie wie naprawdę, dlaczego dorosła osoba robi dane rzeczy, prawda? Ale coś zakłada i działa na tej podstawie). Te gry, gry w udawanie, nazywamy larpami. Były z nami prawdopodobnie dłużej niż jakakolwiek inna sztuka, bo naśladownictwo jest częścią uczenia się, co to znaczy być człowiekiem. Nikt nie powiedział, że będąc dorosłym nie można uczyć się dalej.

Chcę Prism!

Nasze wydawnictwo jest dostępne w języku polskim, a wkrótce również po angielsku.
Publikacja jest dostępna za darmo, zarówno w wersji elektronicznej jak i papierowej(do wyczerpania dostępnych egzemplarzy). Pierwszy nakład liczy 100 sztuk.
Jeśli jesteś zainteresowany/a otrzymaniem swojej papierowej kopii, poproś o dołączenie do grupy Prism Community w serwisie społecznościowym Facebook.
Wszystkie gry w antologii, zarówno w wersji elektronicznej i papierowej zostały opublikowane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa.

Za redakcję projektu odpowiadali Mikołaj Wicher i Piotr Milewski. Wydawcą jest Stowarzyszenie Twórców Gier FunReal. Projekt istnieje dzięki wsparciu Kampanii Przeciw Homofobii i został dofinansowany w konkursie mikrograntów „Razem możemy więcej!”.